Expertise 3

Competenties van de toekomst

CenSE legt een belangrijke focus op de persoonlijke ontwikkeling van het individu. In de steeds sneller evoluerende maatschappij valt de noodzaak aan toekomstgerichte competenties niet te onderschatten. Daarom zijn we ook actief in projecten gericht op de studie en ontwikkeling van verschillende competenties zoals: duurzaamheidscompetenties, digitale competenties en ondernemerschapscompetenties. 

Wilt u graag samenwerken en…

…bent u een
bedrijf?

…bent u een
onderzoeker?

…bent u een
student of docent?

Lopende projecten

Lerende Euregio Scheldemond

Aan beide zijden van de grens heerst krapte op de arbeidsmarkt voor technische- en zorgprofielen. Bedrijven krijgen vacatures voor technisch geschoold personeel moeilijk ingevuld, wat leidt tot knelpuntberoepen. Tegelijkertijd blijft de instroom van studenten in het technisch onderwijs onvoldoende, ondanks inspanningen zoals het STEM-actieplan in Vlaanderen en het Nederlandse Techniekpact.

Lees Meer

Duurzaamheids-
competenties

Dit project gaat na welke duurzaamheidscompetenties vereist zijn om de uitdagingen van de toekomst aan te gaan. Basis is het framework van Wiek. Bekeken wordt hoe dit van toepassing kan worden gemaakt voor KMO's, familiebedrijven, hogescholen en andere relevante stakeholders.

Lees Meer

From Practice-Oriented Trainings to Employable IT Experts

Dit project gaat na welke digitale competenties vereist zijn voor de future workforce, voor toonaangevende spelers in IT en voor hogescholen.

Lees Meer

Afgelopen projecten

Go&LearNET

Het Go&LearNET for Educational Trainers (Go&LearNET) is een Europees Leonardo Da Vinci project, aansluitend bij het Go&Learn project.

Lees Meer

HECOS for ETHICS

De doelstelling van dit project is het verdiepen en verbreden van de ethische competenties bij managers door een ontwikkelde innovatieve en attractieve training.

Lees Meer

LogILereN

Het Logistiek Interactief Lerend Netwerk (LogILereN) bestaat uit een selecte groep logistiek experts die tweemaandelijks aan tafel zitten om praktijkgerichte ervaring en wetenschappelijke bevindingen te delen.

Lees Meer

Onderzoekers

Output

  • [2020 – NL] Henssen, B., Gielens, T., Keygnaert, W. (contr.), Jassogne, L. (contr.), Timmers, M. (contr.) (2020). Efficiënt motiveren en duurzaam HRM. Presented at the HR SQUARE-SEMINARIE. EFFICIËNT MOTIVEREN, Brussel, 23 Jan 2020-23 Jan 2020. 
  • [2019 – EN] Henssen, B. (2019). Systems thinking and sustainable communities. Presented at the International Summer School Sustainable Management, edition Ecuador, Guayacuil, 08 Jul 2019-12 Jul 2019. (professional oriented) 
  • [2018 – EN] Brabant, K., Debackere, E., Debackere, E. (contr.) (2018). International Summer School on Sustainable Management. Presented at the Global Minds conference. Applied research: connecting worlds, UC Leuven-Limburg, campus Proximus, Geldenaaksebaan 335 - 3001 Leuven, 19 Oct 2018-19 Oct 2018. (professional oriented) 
  • [2018 – EN] Henssen, B. (2018). Systems thinking and sustainable communities. Presented at the International Summer School Sustainable Management, Bogota, Colombia, 09 Jul 2018-13 Jul 2018. (professional oriented) 
  • [2017 – EN] Brabant, K., Molderez, I., Lambrechts, W. (2017). A summer school for sustainable management as a strategy for fostering collaborative competencies to be able to build multi-actor partnerships. In: Handbook of Sustainability Science and Research, (1-2). Presented at the World Symposium on Sustainabilty Science and Research: Implementing the 2030 United Nations Agenda for Sustainable Development, Manchester, 05 Apr 2017-07 Apr 2017. Manchester, UK. ISBN: 978-3-319-63007-6. (professional oriented)
  • [2015 – EN] Fairchild, A. (2015). ENCOURAGING USER PARTICIPATION IN BLENDED LEARNING: COURSE REORIENTATION. In: Proceedings CELDA 2015, (Paper No. 74). Presented at the International Conference on Cognition and Exploratory Learning in Digital Age 2015, Maynooth, Ireland, 24 Oct 2015-26 Oct 2015. ISBN: 978-989-8533-43-2. 
  • [2008 – EN] De Vuyst, B. (2008). From the ashes of phoenix: e-justice in a surreal country. In: A. Fairchild (Eds.), Presented at the European Conference on Electronic Government (ECEG), Lausanne, Switzerland, 10 Jul 2008-11 Jul 2008. 
  • [2019 – EN] Fairchild, A. (2019). Twenty-First-Century Smart Facilities Management: Ambient Networking in Intelligent Office Buildings. In: Z. Mahmood (Eds.), Guide to Ambient Intelligence in the IoT Environment, Chapt. 12, (223-236). Springer. ISBN: 978-3-030-04172-4. Open Access 
  • [2019 – NL] Henssen, B., Levinsohn, D. (2019). Toekomstscenario's rond duurzaamheid in onderzoek. 
  • [2018 – EN] Molderez, I., Brabant, K., Lambrechts, W. (2018). A summer school for sustainable management as a strategy for fostering collaborative competencies to be able to build multi-actor partnerships. In: W. Leal Filho (Eds.), Handbook of Sustainability Science and Research, (867-875). (World Sustainability Series). Springer International Publishing. ISBN: 978-3-319-63006-9.
  • [2017 – NL] Henssen, B. (2017). Duurzame onderzoeksamenwerking met universiteiten. Presented at the Onderzoeksdag Odisee, Gent, 05 Sep 2017-05 Sep 2017. (professional oriented) 
  • [2016 – EN] Goeman, K., Fairchild, A. (2016). Evaluation and redesign of blended learning courses: A systematic approach using the First Principles of Instruction. In: O. Holz, M. Aleksandrovich, H. Zoglowek (Eds.), Current Trends in Higher Education in Europe - Aktuelle Entwicklungstendenzen im europäischen Hochschulwesen., (149-162). (Erziehungswissenschaft, 75). Münster: LIT Verlag. ISBN: 978-3-643-13419-6. 
  • [2012 – EN] Fairchild, A. (2012). Transformational Government Through eGov Practice: Socioeconomic, Cultural, and Technological Issues. In: M. Akhter Shareef, N. Archer, Y.K. Dwivedi, A. Mishra, S.K. Pandey (Eds.), Transforming data privacy through governmental crossroad banks in Belgium. United Kingdom: Emerald Group Publishing Limited. ISBN: 9781780523347. 
  • [2010 – EN] Fairchild, A., Ribbers, P.M A., Smits, M., Van Geel, E. (2010). Developing a Tool to Enhance Strategic Alignment Towards Business Performance. In: N. Si Shi, G. Silvius (Eds.), Enterprise IT Governance, Business Value and Performance Measurement. IGI Global. 
  • [2019 – NL] Duurzame verandering in het hoger onderwijs.
  • [2019 – NL] Henssen, B., Jassogne, L. (2019). Duurzaam Hoger Onderwijs: toekomstscenario's. 
  • [2014 – NL] Diels, V., Van Rampelberg, S., Van Puyenbroeck, J. (2014). Omgevings– en procesanalyse van gastopvang voor ouderen als startende inclusieve woonzorgvorm. Omgevings– en procesanalyse van gastopvang voor ouderen als startende inclusieve woonzorgvorm. Open Access
  • [2013 – EN] Fairchild, A. (2013). Open source in mobile operating systems, a game changing model? Brussels, Belgium: OpenForum Academy. Open Access 
  • [2017 – NL] Brabant, K., Keygnaert, W. (2017). Workshop SDG in onderzoek.
  • [2020 – EN] International Summer School International Management.
Telefoon
02 300 22 19
E-mail
info@odicense.be