Expertise 5
Lopende projecten
Broeikas Aalst
Broeikas wil dé lokale hub zijn ter ondersteuning van ondernemingszin bij jongeren van 18 tot 25 jaar. Broeikas bouwt bruggen tussen jongeren, ondernemers, lokale overheden en alle andere betrokken actoren die kunnen bijdragen aan bovenvermelde visie.
Stairway to SDG 3.0
Stairway to SDG 3.0 is een samenwerkingsverband tussen zeven organisaties uit zes Europese landen. Dit consortium wil bijdragen aan het implementeren van duurzaamheidseducatie in professioneel onderwijs op basis van de 17 Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s) van de Verenigde Naties.
MoVET
MoVET heeft als doel om bij te dragen tot de verwezenlijking van capaciteitsopbouw, bijscholing en netwerkvorming ter ondersteuning van de internationalisering van de beroepsonderwijs- en -opleidingsinstituten van landen van de Westelijke Balkan.
Afgelopen projecten
Waardegedreven loopbaanpad voor studenten
Odisee en Howest maken met steun van het Europees Sociaal Fonds, Vlaanderen en Europa werk van een waardengedreven loopbaanpad voor studenten. Dankzij dit traject wordt onderzocht hoe studenten duurzamere loopbaankeuzes kunnen maken . Na een grondig testproject in Howest en Odisee wordt geëvalueerd of deze dienstverlening voor alle studenten waardevol kan worden.
Micro-credential Systemische transformatie
Odisee en het Instituut voor Landbouw-, Visserij- en Voedingsonderzoek (ILVO) slaan de handen in elkaar en bieden samen een nieuwe opleiding aan. In april 2023 zal de micro-credential ‘systemische transformatie’ van start gaan.
Symposium Systemische Transformatie voor Duurzaamheid
Denken in systemen is een noodzakelijke vaardigheid om met de complexe uitdagingen van de 21ste eeuw om te gaan. Onderzoekscentrum CenSE nodigt u uit op het tweedaagse Symposium Systemische Transformatie voor Duurzaamheid op 21 en 22 maart 2023. Maak kennis met het denkkader, denk mee over de relevantie en de praktische toepassing ervan.
Onderzoekers

Coördinator expertise competenties van de toekomst : Elien Crois
Contact : elien.crois@odisee.be
Bart Henssen
Duurzame bedrijfsvoering
Hoofd van CenSE
Leiderschap
Familiebedrijven
Inspirerend coach
Karen Brabant
Circulaire economie
Coördinator intern
Deeleconomie
Burgerparticipatie
Enthousiasteling
Elien Crois
Competenties van de toekomst
Duurzaamheidseducatie
Duurzame transformatie
Onderwijsinnovatie
Initiatiefnemer
Tineke Jacobs
Circulaire economie
Competenties
Genderdiversiteit
Duurzaamheidseducatie
Communicator
Bram Oers
Duurzame bedrijfsvoering
Stakeholdertrajecten
(Sociale) innovatie
Co-creatie
Matchmaker
Karel Deneckere
Competenties van de toekomst
Optimistische realist
Gedreven
Kritisch
Nieuwsgierig
Katja Van Cutsem
Duurzame bedrijfsvoering
Goedgezind
Leergierig
Analytisch
Thomas Hendrikx
Circulaire economie
Ondernemerschap
Procesmatig
Verduidelijken
Kritisch
Dries Couckuyt
Socio-economische duurzaamheid
Onderzoeker
Processen
Ondernemen
Ambitieus
Liesbeth Vancuyck
Competenties van de toekomst
Docent economie
Lean
SAFe® methodologie
Eager
Sabien Van Rampelberg
Competenties van de toekomst
Netwerker
Zorgberoepen
Zorglandschap
Ideeënfontein
Joris De Lee
Competenties van de toekomst
Ondernemerschap
Docent bedrijfskunde
ESKI
Drive
Kristof Van Rossem
Geaffilieerd
Trainer coach
Socratische gesprekspartner
Filosoof
Integer
Output
- [2020 – NL] Henssen, B., Gielens, T., Keygnaert, W. (contr.), Jassogne, L. (contr.), Timmers, M. (contr.) (2020). Efficiënt motiveren en duurzaam HRM. Presented at the HR SQUARE-SEMINARIE. EFFICIËNT MOTIVEREN, Brussel, 23 Jan 2020-23 Jan 2020.
- [2019 – EN] Henssen, B. (2019). Systems thinking and sustainable communities. Presented at the International Summer School Sustainable Management, edition Ecuador, Guayacuil, 08 Jul 2019-12 Jul 2019. (professional oriented)
- [2018 – EN] Brabant, K., Debackere, E., Debackere, E. (contr.) (2018). International Summer School on Sustainable Management. Presented at the Global Minds conference. Applied research: connecting worlds, UC Leuven-Limburg, campus Proximus, Geldenaaksebaan 335 - 3001 Leuven, 19 Oct 2018-19 Oct 2018. (professional oriented)
- [2018 – EN] Henssen, B. (2018). Systems thinking and sustainable communities. Presented at the International Summer School Sustainable Management, Bogota, Colombia, 09 Jul 2018-13 Jul 2018. (professional oriented)
- [2017 – EN] Brabant, K., Molderez, I., Lambrechts, W. (2017). A summer school for sustainable management as a strategy for fostering collaborative competencies to be able to build multi-actor partnerships. In: Handbook of Sustainability Science and Research, (1-2). Presented at the World Symposium on Sustainabilty Science and Research: Implementing the 2030 United Nations Agenda for Sustainable Development, Manchester, 05 Apr 2017-07 Apr 2017. Manchester, UK. ISBN: 978-3-319-63007-6. (professional oriented)
- [2015 – EN] Fairchild, A. (2015). ENCOURAGING USER PARTICIPATION IN BLENDED LEARNING: COURSE REORIENTATION. In: Proceedings CELDA 2015, (Paper No. 74). Presented at the International Conference on Cognition and Exploratory Learning in Digital Age 2015, Maynooth, Ireland, 24 Oct 2015-26 Oct 2015. ISBN: 978-989-8533-43-2.
- [2008 – EN] De Vuyst, B. (2008). From the ashes of phoenix: e-justice in a surreal country. In: A. Fairchild (Eds.), Presented at the European Conference on Electronic Government (ECEG), Lausanne, Switzerland, 10 Jul 2008-11 Jul 2008.
- [2019 – EN] Fairchild, A. (2019). Twenty-First-Century Smart Facilities Management: Ambient Networking in Intelligent Office Buildings. In: Z. Mahmood (Eds.), Guide to Ambient Intelligence in the IoT Environment, Chapt. 12, (223-236). Springer. ISBN: 978-3-030-04172-4. Open Access
- [2019 – NL] Henssen, B., Levinsohn, D. (2019). Toekomstscenario's rond duurzaamheid in onderzoek.
- [2018 – EN] Molderez, I., Brabant, K., Lambrechts, W. (2018). A summer school for sustainable management as a strategy for fostering collaborative competencies to be able to build multi-actor partnerships. In: W. Leal Filho (Eds.), Handbook of Sustainability Science and Research, (867-875). (World Sustainability Series). Springer International Publishing. ISBN: 978-3-319-63006-9.
- [2017 – NL] Henssen, B. (2017). Duurzame onderzoeksamenwerking met universiteiten. Presented at the Onderzoeksdag Odisee, Gent, 05 Sep 2017-05 Sep 2017. (professional oriented)
- [2016 – EN] Goeman, K., Fairchild, A. (2016). Evaluation and redesign of blended learning courses: A systematic approach using the First Principles of Instruction. In: O. Holz, M. Aleksandrovich, H. Zoglowek (Eds.), Current Trends in Higher Education in Europe - Aktuelle Entwicklungstendenzen im europäischen Hochschulwesen., (149-162). (Erziehungswissenschaft, 75). Münster: LIT Verlag. ISBN: 978-3-643-13419-6.
- [2012 – EN] Fairchild, A. (2012). Transformational Government Through eGov Practice: Socioeconomic, Cultural, and Technological Issues. In: M. Akhter Shareef, N. Archer, Y.K. Dwivedi, A. Mishra, S.K. Pandey (Eds.), Transforming data privacy through governmental crossroad banks in Belgium. United Kingdom: Emerald Group Publishing Limited. ISBN: 9781780523347.
- [2010 – EN] Fairchild, A., Ribbers, P.M A., Smits, M., Van Geel, E. (2010). Developing a Tool to Enhance Strategic Alignment Towards Business Performance. In: N. Si Shi, G. Silvius (Eds.), Enterprise IT Governance, Business Value and Performance Measurement. IGI Global.
- [2019 – NL] Duurzame verandering in het hoger onderwijs.
- [2019 – NL] Henssen, B., Jassogne, L. (2019). Duurzaam Hoger Onderwijs: toekomstscenario's.
- [2014 – NL] Diels, V., Van Rampelberg, S., Van Puyenbroeck, J. (2014). Omgevings– en procesanalyse van gastopvang voor ouderen als startende inclusieve woonzorgvorm. Omgevings– en procesanalyse van gastopvang voor ouderen als startende inclusieve woonzorgvorm. Open Access
- [2013 – EN] Fairchild, A. (2013). Open source in mobile operating systems, a game changing model? Brussels, Belgium: OpenForum Academy. Open Access
- [2017 – NL] Brabant, K., Keygnaert, W. (2017). Workshop SDG in onderzoek.
- [2020 – EN] International Summer School International Management.