Center for Sustainable Entrepreneurship (CenSE) - Odisee
Center for Sustainable Entrepreneurship (CenSE) - Odisee

Expertise 5

Competenties van de toekomst

CenSE legt een belangrijke focus op de persoonlijke ontwikkeling van het individu. In de steeds sneller evoluerende maatschappij valt de noodzaak aan toekomstgerichte competenties essentieel. Daarom zetten we actief in op onderzoeksprojecten naar competenties van de toekomst (duurzaamheidscompetenties, digitale- en ondernemerschapscompetenties) en naar innovatie in het leerproces. 

Lopende projecten

Broeikas Aalst

Broeikas wil dé lokale hub zijn ter ondersteuning van ondernemingszin bij jongeren van 18 tot 25 jaar. Broeikas bouwt bruggen tussen jongeren, ondernemers, lokale overheden en alle andere betrokken actoren die kunnen bijdragen aan bovenvermelde visie.

Lees Meer

Stairway to SDG 3.0

Stairway to SDG 3.0 is een samenwerkingsverband tussen zeven organisaties uit zes Europese landen. Dit consortium wil bijdragen aan het implementeren van duurzaamheidseducatie in professioneel onderwijs op basis van de 17 Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s) van de Verenigde Naties.

Lees Meer

MoVET

MoVET heeft als doel om bij te dragen tot de verwezenlijking van capaciteitsopbouw, bijscholing en netwerkvorming ter ondersteuning van de internationalisering van de beroepsonderwijs- en -opleidingsinstituten van landen van de Westelijke Balkan.

Lees Meer

Afgelopen projecten

Waardegedreven loopbaanpad voor studenten

Odisee en Howest maken met steun van het Europees Sociaal Fonds, Vlaanderen en Europa werk van een waardengedreven loopbaanpad voor studenten. Dankzij dit traject wordt onderzocht hoe studenten duurzamere loopbaankeuzes kunnen maken . Na een grondig testproject in Howest en Odisee wordt geëvalueerd of deze dienstverlening voor alle studenten waardevol kan worden.

Lees Meer

Micro-credential Systemische transformatie

Odisee en het Instituut voor Landbouw-, Visserij- en Voedingsonderzoek (ILVO) slaan de handen in elkaar en bieden samen een nieuwe opleiding aan. In april 2023 zal de micro-credential ‘systemische transformatie’ van start gaan.

Lees Meer

Symposium Systemische Transformatie voor Duurzaamheid

Denken in systemen is een noodzakelijke vaardigheid om met de complexe uitdagingen van de 21ste eeuw om te gaan. Onderzoekscentrum CenSE nodigt u uit op het tweedaagse Symposium Systemische Transformatie voor Duurzaamheid op 21 en 22 maart 2023. Maak kennis met het denkkader, denk mee over de relevantie en de praktische toepassing ervan.

Lees Meer

Onderzoekers

Coördinator expertise competenties van de toekomst : Elien Crois

Contact : elien.crois@odisee.be

Output

  • [2020 – NL] Henssen, B., Gielens, T., Keygnaert, W. (contr.), Jassogne, L. (contr.), Timmers, M. (contr.) (2020). Efficiënt motiveren en duurzaam HRM. Presented at the HR SQUARE-SEMINARIE. EFFICIËNT MOTIVEREN, Brussel, 23 Jan 2020-23 Jan 2020. 
  • [2019 – EN] Henssen, B. (2019). Systems thinking and sustainable communities. Presented at the International Summer School Sustainable Management, edition Ecuador, Guayacuil, 08 Jul 2019-12 Jul 2019. (professional oriented) 
  • [2018 – EN] Brabant, K., Debackere, E., Debackere, E. (contr.) (2018). International Summer School on Sustainable Management. Presented at the Global Minds conference. Applied research: connecting worlds, UC Leuven-Limburg, campus Proximus, Geldenaaksebaan 335 - 3001 Leuven, 19 Oct 2018-19 Oct 2018. (professional oriented) 
  • [2018 – EN] Henssen, B. (2018). Systems thinking and sustainable communities. Presented at the International Summer School Sustainable Management, Bogota, Colombia, 09 Jul 2018-13 Jul 2018. (professional oriented) 
  • [2017 – EN] Brabant, K., Molderez, I., Lambrechts, W. (2017). A summer school for sustainable management as a strategy for fostering collaborative competencies to be able to build multi-actor partnerships. In: Handbook of Sustainability Science and Research, (1-2). Presented at the World Symposium on Sustainabilty Science and Research: Implementing the 2030 United Nations Agenda for Sustainable Development, Manchester, 05 Apr 2017-07 Apr 2017. Manchester, UK. ISBN: 978-3-319-63007-6. (professional oriented)
  • [2015 – EN] Fairchild, A. (2015). ENCOURAGING USER PARTICIPATION IN BLENDED LEARNING: COURSE REORIENTATION. In: Proceedings CELDA 2015, (Paper No. 74). Presented at the International Conference on Cognition and Exploratory Learning in Digital Age 2015, Maynooth, Ireland, 24 Oct 2015-26 Oct 2015. ISBN: 978-989-8533-43-2. 
  • [2008 – EN] De Vuyst, B. (2008). From the ashes of phoenix: e-justice in a surreal country. In: A. Fairchild (Eds.), Presented at the European Conference on Electronic Government (ECEG), Lausanne, Switzerland, 10 Jul 2008-11 Jul 2008. 
  • [2019 – EN] Fairchild, A. (2019). Twenty-First-Century Smart Facilities Management: Ambient Networking in Intelligent Office Buildings. In: Z. Mahmood (Eds.), Guide to Ambient Intelligence in the IoT Environment, Chapt. 12, (223-236). Springer. ISBN: 978-3-030-04172-4. Open Access 
  • [2019 – NL] Henssen, B., Levinsohn, D. (2019). Toekomstscenario's rond duurzaamheid in onderzoek. 
  • [2018 – EN] Molderez, I., Brabant, K., Lambrechts, W. (2018). A summer school for sustainable management as a strategy for fostering collaborative competencies to be able to build multi-actor partnerships. In: W. Leal Filho (Eds.), Handbook of Sustainability Science and Research, (867-875). (World Sustainability Series). Springer International Publishing. ISBN: 978-3-319-63006-9.
  • [2017 – NL] Henssen, B. (2017). Duurzame onderzoeksamenwerking met universiteiten. Presented at the Onderzoeksdag Odisee, Gent, 05 Sep 2017-05 Sep 2017. (professional oriented) 
  • [2016 – EN] Goeman, K., Fairchild, A. (2016). Evaluation and redesign of blended learning courses: A systematic approach using the First Principles of Instruction. In: O. Holz, M. Aleksandrovich, H. Zoglowek (Eds.), Current Trends in Higher Education in Europe - Aktuelle Entwicklungstendenzen im europäischen Hochschulwesen., (149-162). (Erziehungswissenschaft, 75). Münster: LIT Verlag. ISBN: 978-3-643-13419-6. 
  • [2012 – EN] Fairchild, A. (2012). Transformational Government Through eGov Practice: Socioeconomic, Cultural, and Technological Issues. In: M. Akhter Shareef, N. Archer, Y.K. Dwivedi, A. Mishra, S.K. Pandey (Eds.), Transforming data privacy through governmental crossroad banks in Belgium. United Kingdom: Emerald Group Publishing Limited. ISBN: 9781780523347. 
  • [2010 – EN] Fairchild, A., Ribbers, P.M A., Smits, M., Van Geel, E. (2010). Developing a Tool to Enhance Strategic Alignment Towards Business Performance. In: N. Si Shi, G. Silvius (Eds.), Enterprise IT Governance, Business Value and Performance Measurement. IGI Global. 
  • [2019 – NL] Duurzame verandering in het hoger onderwijs.
  • [2019 – NL] Henssen, B., Jassogne, L. (2019). Duurzaam Hoger Onderwijs: toekomstscenario's. 
  • [2014 – NL] Diels, V., Van Rampelberg, S., Van Puyenbroeck, J. (2014). Omgevings– en procesanalyse van gastopvang voor ouderen als startende inclusieve woonzorgvorm. Omgevings– en procesanalyse van gastopvang voor ouderen als startende inclusieve woonzorgvorm. Open Access
  • [2013 – EN] Fairchild, A. (2013). Open source in mobile operating systems, a game changing model? Brussels, Belgium: OpenForum Academy. Open Access 
  • [2017 – NL] Brabant, K., Keygnaert, W. (2017). Workshop SDG in onderzoek.
  • [2020 – EN] International Summer School International Management.

Wilt u graag samenwerken en…

…bent u een
bedrijf?

…bent u een
onderzoeker?

…bent u een
student of docent?

Center for Sustainable
Entrepreneurship
Telefoon
02 609 88 64