Bart Henssen
Korte bio
Expertise
Bart is hoofd van CenSE en manager onderzoek binnen het studiegebied Bedrijfskunde aan de Hogeschool Odisee. Als manager coördineerde hij verschillende Europese, regionale en lokale onderzoeksprojecten, voornamelijk op het gebied van ondernemerschap en duurzaamheid. Bart is inhoudelijk expert op het gebied van onderzoek naar familiebedrijven, ondernemerschap en duurzame HRM-praktijken. Hij is ook docent HRM en family business. Daarnaast is hij Affiliated Researcher bij de Universiteit van Jönköping in Zweden.
Opleiding
Bart behaalde een doctoraat in de Toegepaste Economie aan de Universiteit van Hasselt (België) en heeft een PhD in Economics & Business Administration van de Universiteit van Jyväskylä (Finland), een master in Human Resource Management en een master in Social Work and Social Welfare Studies.
Contactgegevens
E-mail: bart.henssen@odisee.be
LinkedIn: www.linkedin.com/in/barthenssen/
Projecten
Expertise Duurzame bedrijfsvoering
- Duurzaam Human Resources Management
- Psychologisch eigenaarschap in familiebedrijven
- Familiebedrijven en de crisis
- International Program Sustainable Management
Expertise Digitalisering
Expertise Competenties van de toekomst
Belangrijkste publicaties
Boeken
- De Neef G., Bessalah D., Germonpré L., Henssen B., Saelens E., Tiest R., Van de Velde A., De Neef G. (Eds.) (2016). Ik verkoop mijn bedrijf. Wat nu?. Antwerpen - Cambridge: Intersentia. ISBN: 9789400007390. (professional oriented).
- Broekaert W., Henssen B. (2016). Groeikracht in familiebedrijven. Hoe een draagvlak voor verandering creëren bij werknemers. Antwerpen - Cambridge: Intersentia. ISBN: 9789400007116. (professional oriented).
Artikels
- Broekaert W., Henssen B., Lambrecht J., Debackere K., Andries P. (2018). Limits to psychological ownership in the family business. Journal of Family Business Management, 8, Art.No. 2, 196-216. doi: 10.1108/JFBM-12-2017-0042.
- Henssen B., Voordeckers W., Lambrechts F., Koiranen M. (2014). The CEO autonomy–stewardship behavior relationship in family firms: The mediating role of psychological ownership. Journal of Family Business Strategy, 5 (3), Art.No. , 312-322. doi: 10.1016/j.jfbs.2014.01.012.